דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ה Graph Search כבר כאן - כך תשמרו על הפרטיות שלכם בפייסבוק, חלק א' 

מאת    [ 28/08/2013 ]

מילים במאמר: 710   [ נצפה 4531 פעמים ]

לפני מספר שבועות הציגה פייסבוק את המילה האחרונה בתחום החיפוש החברתי - מנוע חיפוש שיודע לחפש מידע בתוך פייסבוק עצמה וקראה לו Graph Search. ה Graph Search מאפשר לכל אדם ברשת החברתית לחפש עליכם מידע, ולקבל אותו, בלחיצת כפתור.

יחסית להשקות אחרות של פייסבוק, כניסת מנוע החיפוש החברתי – ה Graph Search – עברה יחסית בשקט, למרות שמדובר בשינוי די משמעותי.  ה Graph Search, בניגוד לשורת החיפוש הישנה, מאפשר לבצע חיפוש על ידי הזנת שאילתות שלמות בשורת החיפוש, ולהשיג בקליק מידע שקודם לכן היה מצריך שעות של נבירה בפרופילים של החברים ברשת. דוגמה לשאילתה שניתן לחפש באמצעות ה Graph Search יכולה להיות משהו כמו 'אנשים שגרים בתל אביב ואוהבים סביח' או 'מסעדות שחברים שלי עשו להן Like'.

אך אלא אם כן מישהו רוצה להרעיל אתכם ולתכנן איפה להחביא את הרעל, בעיית הפרטיות אינה מסתכמת בהעדפותיכם הקולינריות. למעשה, באמצעות מנוע החיפוש החדש משתמשים אחרים יכולים למצוא עליכם בשניות מידע שעד עתה הצריך שעות של נבירה בהיסטורית ה Timeline שלכם ושל החברים שלכם. למשל, הם יוכלו לחפש כל תמונה או פוסט שתויגתם בהם, אפילו אם הם לא מופיעים בפרופיל שלכם על ידי החיפוש הפשוט – "תמונות של יוסף כהן". הדבר הזה הופך את מנוע החיפוש לכלי האולטימטיבי עבור הסטוקר, האקס או גרוע מכך פושעי הרשת שרוצים להשיג עליכם יותר מידע ממה שרציתם לחשוף.

האם ניתן לחסום את ה Graph Search?

לא. אבל זה בהחלט יהיה זמן טוב לבצע כמה עדכונים פשוטים בהגדרות הפרטיות שלכם, שיעזרו לכם למנוע מאחרים למצוא עליכם מידע שאולי לא הייתם רוצים שיימצא. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם במלאכה:

1. השתמשו בסלקטור

כשאתם מעדכנים סטטוס, מוסיפים תמונה או משתפים בסטטוס של חבר, אתם יכולים לבחור מי יראה את העדכון באמצעות תפריט שנקרא Audience Selector, או "בוחר הקהל" בתרגום חופשי. את הAudience Selector  תוכלו למצוא מתחת לתיבת הטקסט בה אתם כותבים את הסטטוס שלכם ובדרך כלל הוא כציור קטן של כדור הארץ ולידו כתוב Public.

לחיצה על החץ תפתח לכם תפריט הכולל את האופציות הבאות: "ציבורי" (Public) שבה כל אחד יוכל לראות את מה שפרסמתם. "חברים" (Friends) רק החברים שלכם יוכלו לראות את הפוסט ו"רק אני" (Only Me) כלומר, רק אתם תוכלו לראות את מה שפרסמתם. ה Audience Selector הוא חשוב כיוון שהבחירה מבין האופציות האלו תקפה תמיד, בין אם מישהו נתקל בפוסט ששיתפתם בגלישה אקראית או שהוא ביצע חיפוש באמצעות ה- Graph search.

 סלקטור מותאם אישית

בנוסף לאפשרויות שתוארו למעלה, תפריט ה Audience Selector מציע אפשרות נוספת הנקראת Custom ('מותאם אישית' בעברית). בעזרת פיצ'ר זה תוכלו לבחור באופן ספציפי יותר את מי לשתף בתוכן שאתם מעלים לפייסבוק. לחיצה עלCustom  תפתח לכם תפריט נוסף שירחיב את אפשרויות השיתוף שלכם לרשימה מסוימת של חברים, מספר חברים מצומצם שיוכלו לראות את הפוסט שהעליתם או לחילופין לבחור אנשים מסוימים שלא יוכלו.

השימוש הנכון והנבון ביותר ב- Audience Selector  יצריך מכם עבודת הכנה מעיקה אך חשובה. עליכם לערוך את רשימת החברים שלכם ולפצל אותה לשתי רשימות עיקריות אחת של 'חברים קרובים', איתם תחלקו כל דבר שאתם מעלים לפייסבוק והשנייה, רשימת האנשים איתם אתם מעדיפים לא לחלוק כלום. רשימה זו נקראת Restricted.  

כדי לעשות זאת תצטרכו לעבור חבר חבר ולהגדיר מי מהם הוא "חבר קרוב" ומי יוגדר כ-"restricted". האנשים שהגדרתם ברשימת ה- Restricted יחשפו רק לאותם הפוסטים שהגדרתם כ"ציבוריים" בתפריט ה Audience Selector. כעת, לאחר שהגדרתם את רשימות החברים שלכם, תוכלו לציין ב Audience Selector  שהפוסט מיועד ל"חברים קרובים" בלבד, ורק הם יוכלו לראות את מה שפרסמתם.

קיימות אופציות נוספות ב Audience Selector אבל הן מבוססות על אותו העיקרון. לדוגמה, בדומה להגדרת "חבר קרוב" תוכלו להגדיר אנשי קשר מסוימים כ"מכרים" (Acquaintances) ואז לשתף את הפוסט שאתם מעלים עם מכרים בלבד, אך נראה שזה כבר מסרבל מדי את העבודה עם פייסבוק ולא חיוני למטרות שמירה על הפרטיות. חלוקה ל"חברים קרובים" ו- "Restricted" יספיקו למטרה זו. ה Audience Selector הוא כלי שימושי שיעזור לכם להתמודד עם אותם החברים בפייסבוק שאתם לא באמת חברים שלהם.

הערה חשובה בנוגע לתיוג: כאשר אתם מתייגים אדם כלשהו בתמונה, צ'ק אין, פוסט או בכל פעילות אחרת, האדם המתויג יכול לראות את מה שפרסמתם ללא קשר למה שבחרתם בAudience Selector. כברירת מחדל, גם החברים של האנשים המתויגים יכולים לראות את הפוסט ולהגיב לו, וזו הסיבה לכך שאנשים שאתם לא מכירים יכולים לראות ולהגיב לסטטוסים או תמונות שפרסמתם בפרופיל שלכם. הפתרון הוא שימוש ב Audience Selector לפי המתואר לעיל, וכמובן מבלי לתייג אנשים שלא תרצו שייראו את הפוסט.

רונן מואס הוא מנכ"ל ובעלים משותף של חברת ESET-ישראל אותה הקים בשנת 2004. לפני כן עבד כמנהל IT במספר חברות. למד ארכיאולוגיה באוניברסיטת חיפה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב